Välkommen i Sverige - Reisverslag uit Kristianstad, Zweden van John van Belkum - WaarBenJij.nu Välkommen i Sverige - Reisverslag uit Kristianstad, Zweden van John van Belkum - WaarBenJij.nu

Välkommen i Sverige

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg John

30 Augustus 2006 | Zweden, Kristianstad

Welkom!

Vier maanden geleden kwam studeren in het buitenland in beeld, iets wat ik al heel lang wil. Nu is het daadwerkelijk zover, ik ben gearriveerd en inmiddels gesetteld in het land der blonden. Op deze pagina ga ik proberen mijn belevenissen uit Kristianstad in Zweden te kopiëren.

Op zaterdag 19 augustus 2006 was het dan zover, om 17.00 zou mij vliegtuig de hemel inschieten. Na een verjaardagsfeest voor mijn familie en ook een verjaardags/afscheidsfeest voor vrienden, moest ik op schiphol ook afscheid nemen van Indji. Hevige tranen, maar ik moest dan echt de douane passeren en met twee benen in mijn nieuwe avontuur stappen.

Nog even snel wat drank inslaan op schiphol want dat schijnt nogal duur te zijn in Zweden en dan het vliegtuig in… tenminste als ik mijn boardingpass kan vinden. Alle bagage overhoop gehaald, helemaal in de stress, het zal toch niet he… nee gelukkig, daar is hij.

Na een snelle vlucht, een prima treinreis, werden we om half 11 door een piepklein Litouws meisje opgehaald in Kristianstad (op zijn Zweeds: Kriguansta). Door haar werden we naar ons “International House” gebracht en overgeleverd aan een enorm lange Griek. Hij liet ons de kamers zien en de keuken waar we de komende 5 maanden gaan doorbrengen: klein, vies maar prima! Alledrie omkomend van de dorst gingen we op zoek naar een flesje frisdrank… natuurlijk niet aan gedacht… dus de dorst maar gelest met Gold Strike, Amarette en Bacardi.

De eerste dagen ben ik doorgekomen met het verkennen van de stad, introducties op school, het leren kennen van alle verschillende mensen in ons huis en het spelen van Pro Evolution Soccer 5 op de PlayStation.

De stad waar ik in woon is ongeveer vergelijkbaar met Zaltbommel in het kwadraat of de gewortelde versie van Den Bosch. Er zit bijvoorbeeld een Mac en een Burger King (important to know) en een mega grote H&M, maar dat is natuurlijk ook Zweeds. Qua uitgaan heb ik nog niet veel ontdekt, maar mijn eerste ervaring was ‘a one time in a life experience’, zoveel foute uitgerangeerde 40+ers bij elkaar, zulke foute kleren, zoveel overgewicht in één zaal, kortom: alle lelijkheid van Zweden gepropt op 100 vierkante meter. En een lol dat ze hadden. Ik liep werkelijk van de ene verbazing in de andere. Werelds!

De introducties op school waren saai… De politie deed z’n zegje, een rondleiding door de bibliotheek, en de eerste lessen… Ach jah, hoort er ook bij. De school is wel heel mooi, het is een oude leger basis en helemaal opgeknapt in 1995. Het nadeel van mijn school is dat het een half uur lopen is van mijn huis! Oja, ik ga denk ik ook maar een cursus Zweeds volgen, is toch gratis he!

De verschillende mensen in het huis daar doe je het natuurlijk voor. Dat is echt geweldig. Er zitten 2 knotsgekke Grieken, 5 Litouwse meisje, 2 Polen, 8 Nederlanders (incl. ik), 1 Duitser, 4 Tsjechen, 1 Franse, 3 Spaanse, 2 Zweden, 2 Zimbabwanen,101 Chinezen en 2 Koreanen.
Het is echt heel apart om met al deze nationaliteiten om te gaan, maar wel heel erg leuk, en supergoed voor mij Engels natuurlijk. Met een aantal mensen ben ik een dagje naar het strand geweest, in Ahus, daar staan ook een paar foto’s van.
Ook hebben we 2 feestjes gehad. Bij deze feestjes komen alle studenten uit de hele stad bij elkaar, hierbij horen ook Ijslanders, Amerikanen, nog een heel veel Duitsers en Turken.

Gister is Indji hier gekomen. Daar ga ik de komende dagen leuken dingen mee bekijken hier in de omgeving! Kijken of zij zich een beetje staande kan houden tussen al deze verdwaalde mensen…

Groetjes, Kusjes,

John

  • 30 Augustus 2006 - 13:06

    Pieter:

    Ahh John in die discotheek zijn we als Nederland ook goed vertegenwoordig qua overgewicht met jou!!!! Geintjuhhh kerel. Maak er wat van en laat nog eens een keertje wat van je horen.....!

    Groeten,

    Pietje

  • 30 Augustus 2006 - 13:46

    Blonde Jappie:

    Heeej Johnnie! Klinkt als een heel avontuur jonge! Wel lachen joh, zooveeel nationaliteiten! Beetje Zimbabwaans (of Zimbabwees:D) leren ook, kan altijd van pas komen! Nou avonturier, veel plezier nog in mijn land, en ik blijf je wel volgen!
    Groetjes

  • 30 Augustus 2006 - 14:38

    Karen:

    hee john!
    leuk dat je nu ook een site hebt:)
    op naar het volgende feestje vanavond!
    xx

  • 30 Augustus 2006 - 15:18

    Tamara:

    Hoi hoi, Leuk dat je alles opschrijft wat je meemaakt daar en dat iedereen er iets over kan lezen en terug schrijven. Dan lijkt het niet zo lang dat je weg bent en houdt je toch leuk contact. Ik hoop dat je het naar je zin hebt de tijd dat je daar bent. Ik zal het blijven volgen en af en toe ook wat van me laten horen. Veel plezier! Groetjes uit Eindhoven.

  • 30 Augustus 2006 - 16:39

    Petra:

    Hoii John! Leuk joh dat we kunnen lezen wat jij daar allemaal doet!:) Ik ga het zeker lezen iedere keer! Veel succes en plezier natuurlijk!
    Xxx Petra

  • 30 Augustus 2006 - 18:44

    PieterV:

    Hey schoolbuddy!Ben jaloers!ik had ook wel daar willen zitten...hoorde van Huffy dat het daar behoorlijk feesten is.wij doen hier ook ons best. ben benieuwd naar het volgende verhaal!

  • 31 Augustus 2006 - 04:48

    Wimvan Belkum:

    van harte gefeliciteerd
    met je twintigse verjaardag en veel plezier
    groeten van pa en ma

  • 31 Augustus 2006 - 04:50

    Je Moedertje:

    john--proficiat--maak er een leuke dag van

  • 31 Augustus 2006 - 05:37

    Kristel:

    hoi Jonh
    hartelijk gefeliciteerd
    met je verjaardag. ik hoop dat je een fijne dag hebt.
    groetjes kristel

  • 31 Augustus 2006 - 06:07

    Petra:

    John! Van harte!!:)
    Ja die dag vergeet ik natuurlijk niet zo snel! Ik wilde je smsen maar mijn telefoon is gisteravond kapot gegaan :S waarschijnlijk van Indji smsen terwijl ik in bad lag ;)Maarre een hele fijne dag enne maak er maar wat van;)
    Kus Petra

  • 31 Augustus 2006 - 10:18

    Roderik:

    Hey jonge,
    gefeliciteerd met je verjaardag hè! Ik heb je verhaaltje ook gelezen, lache hoor! Vanacht mijn berichtje nog gehad?? Nouja, iig nog veel plezier daar!!

  • 31 Augustus 2006 - 10:22

    Rob Van Belkum:

    Gaaf om het verhaal te lezen. En natuurlijk: GEFELICITEERD met je verjaardag. Nu de 4de keer dat ik je feliciteer: in NL nog vorige week, vanochtend per sms, per msn en nu met dit bericht. Nu kap ik met je feliciteren. Wat is gefeliciteerd op zijn Zweeds? ;-)

    GRoeten Rob

  • 31 Augustus 2006 - 10:24

    Tamara:

    Hee, Ik lees nu dat je jarig bent. Gefeliciteerd met je verjaardag en een fijne dag. Groetjes Tamara.

  • 31 Augustus 2006 - 11:26

    Sandra:

    He John!Van harte gefeliciteerd met je verjaardag!!! Maak er een mooi feestje van daar in Zweden ;)
    Leuk trouwens om op deze manier op de hoogte te blijven van je avonturen daar...ik twijfel er niet aan dat jij je daar wel gaat vermaken de komende 5 maanden :) :)

    Groetjes Sandra
    (oh en ook van Rijk, Yvonne en Erwin natuurlijk!)

  • 31 Augustus 2006 - 11:58

    Tessa:

    Hey John !
    Gefeliciteerd met je 20e verjaardag!
    Heel veel succes en plezier nog daar de komenende maanden! Zal het lezen op deze site..

    Kus Tessa

  • 31 Augustus 2006 - 17:28

    Je Peettante:

    John van harte gefeliciteerd met je verjaardag.
    Ik had naar je ouders gebeld voor je emailadres, maar je vader heeft jouw site aan me doorgegeven.
    Ik zal zeker je verhalen gaan volgen, en ik wens je veel succes in Zweden.
    Alvast smakelijk eten want ik heb gehoord dat je met je vriendin ging uiteten.
    Maak er samen nog een paar mooie dagen van, en ik neem aan dat je daar op school ook nog een keer iets gaat leren? of is het daar alleen maar feesten?
    Ik wens je een hele fijne tijd in Zweden.

    heel veel groetjes van Monique

  • 02 September 2006 - 08:53

    Floor:

    Hey johnnekke !!
    Ik had er dus helemaal niks van mee gekregen, todat je het op msn vertelde en heb nu eindelijk je verhaal kunnen lezen. Klinkt echt super gaaf zeg, je kunt het ook leuk vertellen allemaal! Hoe lang blijf je eigenlijk? Leuk dat Indji kon komen, toch fijn als je een deel nog samen kan beleven.. Maak er maar een mooie tijd van en geniet!!
    Dikke kuss floor

  • 02 September 2006 - 18:29

    Rosanne:

    Ik moet echt huilen als ik dit hoor!!!! Zullen jullie me toch wel een beetje missen? Groetjes aan wes en huf.

    xxx

  • 03 September 2006 - 09:42

    Wimvan Belum:

    je hou het boek maar slecht bij en weinig reactie

  • 03 September 2006 - 17:11

    Almar:

    Hee man,

    Ook even een berichtje van mij. Leuk dat je het zo naar je zin hebt en dat je veel leert. Veel plezier nog daar en we spreken elkaar!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zweden, Kristianstad

Bali / Thailand

Recente Reisverslagen:

13 Januari 2011

Lonely traveller

02 Januari 2011

Bali

07 Augustus 2008

Last but not least

03 Mei 2008

Gave trip!

19 April 2008

Vijf Dagen
John

Actief sinds 26 Aug. 2006
Verslag gelezen: 382
Totaal aantal bezoekers 34239

Voorgaande reizen:

17 December 2012 - 31 Januari 2013

Midden Amerika

13 December 2010 - 28 Januari 2011

Bali / Thailand

Landen bezocht: