Nice to meet you - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van John van Belkum - WaarBenJij.nu Nice to meet you - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van John van Belkum - WaarBenJij.nu

Nice to meet you

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg John

21 September 2006 | Noorwegen, Oslo

Opnieuw iedereen bedankt voor de berichtjes op de site! Heel leuk om weten wie mijn verhaaltjes allemaal lezen dus laat gewoon wat achter.

Ik zit eigenlijk nu al de hele tijd te bedenken hoe ik de afgelopen week, maar voornamelijk het afgelopen weekend het best en het meest sprekend kan omschrijven. Ik ben op zoek naar de perfecte zinnen, de juiste woorden en de daarbij passende emotie. Helaas ben ik tot de conclusie gekomen dat mijn Road-Trip weekend niet te omschrijven is. Zoals ik eerder al vermeld had was ik dit weekend in het land der Fjorden ofwel Noorwegen. Om een klein beetje het beeld over te kunnen brengen, ga ik toch mijn best doen met letters maar… gelukkig hebben we de foto’s nog…

Met een negen mensen tellende internationale delegatie vertrokken we met een Gele Mini en een gehuurde Passat rond een uur of 3 uit ons prachtige stadje. Van horen zeggen was Noorwegen ontzettend duur. Van verschillende mensen hadden we wat leuke voorbeeldjes gekregen: uurtje internetten € 20,-, Sandwich en cola € 20,- of 15 km/u te hard geflitst worden € 300,-. Een gewaarschuwd mens telt voor twee zeggen ze dus beide auto’s helemaal volgeladen met boodschappen uit de LIDL om het weekend nog een beetje dragelijk te houden voor onze portemonnee.

Van de 9 personen hadden 8 een rijbewijs waarvan er 7 wilden rijden. In onze auto begonnen we met 5 rijbewijzen, iedereen zou dus omstebeurt rijden. Als 3e mocht ik rijden en de Zweeds-Noorse grens passeren om vervolgens de “short cut” te nemen via de ferry. Na mijn ritje was onze spaanse Grote Smurf Angel aan de beurt. Iedereen die ooit in Spanje is geweest, weet dat ze er daar een iets andere rijstijl op nahouden. Onze Angel was daar zacht uitgedrukt “geen uitzondering op” merkten we binnen 5 minuten. Normaal gesproken neem je een rotonde rustig met een bochtje om vervolgens af te slaan. Nee hoor, vol doorrammen, stuur omgooien en even die bandjes laten voelen dat ze het zwaar gaan krijgen. Een ware tornado raasde door onze auto en werkelijk alles wat in de auto voorheen aan de linkerkant lag was in een miliseconde verhuisd naar de rechterkant. Greg the Greek kon niet stoppen met onze Lieveheer te bedanken en hield het niet meer van het lachen waarna iedereen de “weak laugh” te pakken had! Heel lullig voor Angel maar gelukkig pakte onze Spaanse vriend de draad snel weer op en bleek dat hij alleen last had van ontwenningsverschijnselen. Ik kon rustig gaan slapen…
Totdat Greg the Greek opeens kei hard FUCKKK riep! Flits Flits! 2 keer volle bak raak! 80 km/u waar 60 km/u toegestaan was. Dat betekent ongeveer € 390,- per auto, achteraf is dat per persoon ongeveer net zoveel als ons hele weekend heeft gekost. Eerst nog maar eens zien of we de boetes krijgen, misschien hebben we geluk!

De hele nacht hebben we doorgereden totdat we om 07.00 uur s’ochtends de auto even geparkeerd hebben langs een prachtig meer. Hier hebben we geprobeerd te slapen. Om 09.00 uur werd ik echter weer wakker met een gebroken nek en dubbelgevouwen ruggengraat. Even lekker worden met het Noors zonnetje, een prachtig uitzicht en een heerlijk muziekje om vervolgens om half 11 richting ons beoogde doel te rijden. Kennismakend met het ongelooflijk prachtige landschap van Noorwegen bereikte we via opnieuw een ferry de Preikestolen! Dit is een klif van 604 meter met een schitterend uitzicht op de Noorse Fjorden. Om dit uitzicht en dus de top van de klif te bereiken, moest 2 uur geklommen en geklauterd worden. En niet over trappetjes of makkelijk begaanbare wegen… nee, over rotsen, stenen, boomstammen, bruggetjes en dit soort ongein! Voor de beeldvorming, neem zoveel mogelijk rotsen en stenen in je gedachte als je maar kan. Doe dit aantal keer 2 en zoveel rosten en stenen heb ik deze dag gezien, gevoeld en beklommen. Onderweg hebben 3 van de 4 Nederlanders een kleine demonstratie van de nieuwjaarsduik gegeven. In een ijskoud bergmeertje gingen Michiel, Karen en natuurlijk ik eventjes de kleertjes uit!
Op de top was het werkelijk waar prachtig, maar hier kunnen de foto’s beter het woord doen!

Na de Preikestolen zijn we een beetje richting het noorden vertrokken waar we de volgende dag wilde spenderen. Vanaf 19.00 waren we ook opzoek naar een slaapplaats... Om 21.00 uur leken we de ideale plek gevonden te hebben (huisje voor 10 personen aan een meertje midden in de Fjorden) maar helaas was er niemand aanwezig. We begonnen ‘m al enigszins te knijpen maar om 21.30 uur hadden we dan eindelijk succes. Na een lekkere douche werd er gezamenlijk spaghetti gekookt. Om 24.00 uur zat iedereen in de kamer klaar met sterretjes in de handen en een feestmuts op om de jarige Verena te verrassen. Daarna hebben we nog een superleuk en primitief feestje gehouden met een flesje Bacardi, Malibu en een aantal biertjes om Verena’s nieuwe levensjaar in te luiden! Herzlichen Glückwunsch!

Zondag stond om 09.00 uur de ontbijttafel al gedekt om vervolgens rustig te vertrekken naar het Noorden. Wederom was de lucht helder blauw en deed de zon goed zijn werk. De hele ochtend heb ik op de smalle bergweggetjes gereden. Echt heel erg indrukwekkend maar ook gaaf om op deze wegen auto’s te passeren en te keren wanneer je weet dat de afgrond gruwelijk is.
Onderweg zijn we op de meest mooie plaatsen gestopt om te genieten van het uitzicht, de rust, de natuur: Noorwegen. Wat een heerlijk land zeg. We snapten ineens allemaal waarom vele mensen er over denken om daar te gaan wonen. Ook zijn we gestopt bij een waterval even naar boven geklommen en de meest mooie foto’s te maken. Rond 15.00 uur besloten we om huiswaarts aan te zetten.

Op onze weg terug naar huis zijn we rond 19.00 uur op een benzinestation even een Hamburger gaan eten. Toen ik buiten aan een vrouw vroeg waar we ongeveer zaten, riep zij haar man er bij in het Noors. Ik hoorde iets van “rødebröde jæ møss kæmen, tro Hollänska”. De vriendelijke man legde me in het Engels uit waar we zaten en vroeg vervolgens of we Noors waren. Ik antwoordde ontkennend en vroeg hem hetzelfde. Hij reageerde hierop bevestigend en vroeg ons (Michiel en ik) waar we dan vandaan kwamen. Na hem onze afkomst te vertellen en gemerkt te hebben dat er enige verbintenis was met Nederland vroeg ik hem of hij misschien wist dat wij Nederlands waren. Zijn antwoord was het volgende: “Ja de Nederlandse taal haal je er uit duizenden uit.”. Heel apart om te horen. Deze meneer had zijn eerste 5 jaar in Nederland doorgebracht en sprak nog vloeiend Nederlands. Karen kwam later met hem in gesprek en hij bleek heel waardevol te zijn voor haar afstudeerscriptie. Uiteindelijk ging ze er vandoor met zijn adres en de uitnodiging: “Meid, kom gezellig een keer op de thee…”. Dus wie weet zit er nog een Noors tripje in het vat, de slaapplaats hebben we in ieder geval al!
Na deze stop zijn we bijna in 1 ruk doorgegaan naar Kristianstad, waar we ongeveer om 03.00 uur in de nacht arriveerde!

Al met al was het dus een hele lange autotrip met heel weinig slaap, maar het was het allemaal dubbel en dwars waard. Noorwegen is echt een aanrader. En gelukkig was de autotrip echt heel erg gezellig. Meerder malen is de karaokeschuif open gegaan, enorm veel gelachen, ik zie ik zie wat jij niet ziet gespeeld, elkaar hele foute Spaanse, Griekse en Nederlandse zinnen geleerd en natuurlijk genoten van het overweldigende landschap! Een onvergetelijk weekend!

Groetjes John

  • 21 September 2006 - 10:45

    Pieter:

    Tjezus wat ongelooflijk vet zeg...ik krijg steeds meer spijt dat ik niet meegegaan ben...het lijkt new zealand wel daar!een en al mooi. zo is het nog wel even vol te houden neem ik aan. geniet van de tijd die je hebt. Je zult merken dat tijd het meest kostbare bezit is wat je kunt hebben! enjoy!

  • 21 September 2006 - 11:06

    Karen:

    john, wat was het toch leuk!!!!!!!!
    xxx

  • 21 September 2006 - 11:12

    Petra:

    Heej John! Echt leuk weer om te lezen joh! Zoo gaaf! Ik krijg ook echt zin om een keer daarheen te gaan zeg, de foto's, echt prachtig allemaal!! Heel veel plezier nog!
    Kus Petra

  • 21 September 2006 - 13:00

    Bal:

    Goeiiie trip Johnny!

    Vooral die afgronden zien er gaaf uit zeg, sakkerju wat een foto's! Denk dat ik dit weekend ook maar een passat huur ;-)

  • 21 September 2006 - 14:54

    Rob:

    Wat een VETTE FOOTOOOSJ man!

  • 21 September 2006 - 14:57

    Je Vader:

    mooie foto`s ik herken ze meteen
    toch wel knap van je vader om helemaal naar boven te gaan he
    die watervallen zijn wij ook geweest mooi verhaal weer s6 verder houdoe xxxx

  • 21 September 2006 - 15:10

    Maarten Arts:

    Hoi John,
    Je avonturen heb ik gevolgd: SUPER TOP!! En dan ook nog in een gave Passat naar Noorwegen. Zou met je willen ruilen!
    Hier in NL druk bezig met m'n werk. Heb afgelopen week vast contract aangeboden gekregen, dus da's wel leuk. Veel plezier darO en succes met je tentamen...
    groeten Maarten

  • 21 September 2006 - 15:34

    Ma:

    hallo John
    mooi he--noorwegen
    het lijkt wel of je foto's zo uit ons album hebt geplukt
    En nu heb je --net als je vader en Gerrit de Prekistolen beklommen
    In gedachten zag ik zo Noorwegen weer voor me
    Nu begrijp je zeker waarom wij zo verknocht zijn aan skandinavieja John --het was een mooi verslag van een --voor jullie--geweldig week-end
    groetjes -je moeder

  • 21 September 2006 - 16:03

    Roderik:

    Hey krullenbol,
    hier maar weer eens een berichtje van mij! Khad je verhaal al gehoord, maar t klinkt echt gaaf joh! Btje onorigineel om te zeggen, maar de foto's zien dr prachtig uit, alleen t uitzicht wordt af en toe een btje verpest! :P ;) Veel plezier nog daar en ik hoor het wel weer!
    Mssl

  • 21 September 2006 - 16:52

    Sebas:

    Hey John,

    Gave foto's, zeker wel iets om jaloers op te zijn

  • 21 September 2006 - 19:28

    Nikki:

    Hey John!

    Je maakt nog is wat mee als je gaat studeren in het buitenland! Denk dat ik dat ook maar is ga regelen als ik (eindelijk) klaar ben op die school van mij :D! Ook erg mooie foto's!

    Veel plezier daar nog! Denk dat dat wel goed komt :)!

    X Nikki

  • 22 September 2006 - 12:26

    Jappie:

    Het is een keer genoeg geweest, hé! Zit ons hier een beetje jaloers te maken met die mooie verhaaltjes en nog veel mooiere foto's! Doe normaal joh, er zal toch ook wel s iets zijn, wat niet zo leuk is! Ofnie? Nouja, het klinkt supersonisch fantastisch jonge! Veel plezier nog daar hé!
    Groetjes!

  • 22 September 2006 - 20:33

    Die Boriezz:

    John lijkt me echt geen kut aan.
    Nee super vet man, leuk verhaal mooie foto's!
    Joris x

  • 23 September 2006 - 11:50

    Floor:

    heeey die john!
    WOUW, wat ontzettend mooi daar zeg!!! Hele gave foto's! En het ziet er allemaal ook nog steeds ontzettend gezellig uit!
    Heb je goed geregeld daar... HAVE FUN!
    Dikke kuss van floor

  • 24 September 2006 - 11:13

    Anique:

    Hey John, hier dan het beloofde berichtje van mij! Ik lees elke keer je verhalen en ze zijn echt leuk om te lezen! Nog heel veel plezier daar en spreek je later nog op msn!Liefs Anique

  • 24 September 2006 - 15:41

    Tante José:

    Hallo John, wat een leuk verslag en prachtige foto's.
    Echt een leuk avontuur, ik wens je veel succes , groetjes uit Eindhoven

  • 25 September 2006 - 10:29

    ....:

    Hier is dan eindelijk je berichtjeee! Je zeurt er zo te zien tegen iedereen over :D

    Kusjes

  • 25 September 2006 - 18:05

    Boellie:

    Anders switch je even naar een andere opleiding, Journalistiek of zo. Damn zeg, een verhaaltje lezen is leuk.Maar om nu gelijk een heel boek voor te schotelen:P

    Mooi geschreven hoor John. Dit zijn de reizen die je niet vergeet en waar je veel van leert. Misschien niet qua school maar zeker op andere gebieden. Enjoy kerel.

  • 27 September 2006 - 19:56

    Diana:

    Hi John,

    Volgens mij heb ik nu een van onze volgende vakatiebestemmingen ontdekt.... Kei gaaf... Groetjes! Suc6 met leren... Diana

  • 29 September 2006 - 14:08

    Michelle:

    waauww... het ziet er echt heel mooi uit allemaal!! nu weet ik helemaal zeker dat ik daar ook nog naartoe moet! verhalen klinken ook super!
    x x x je benedenbuurvrouw ;)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Noorwegen, Oslo

Bali / Thailand

Recente Reisverslagen:

13 Januari 2011

Lonely traveller

02 Januari 2011

Bali

07 Augustus 2008

Last but not least

03 Mei 2008

Gave trip!

19 April 2008

Vijf Dagen
John

Actief sinds 26 Aug. 2006
Verslag gelezen: 137
Totaal aantal bezoekers 34241

Voorgaande reizen:

17 December 2012 - 31 Januari 2013

Midden Amerika

13 December 2010 - 28 Januari 2011

Bali / Thailand

Landen bezocht: