Sneeuw in begin November! - Reisverslag uit Kristianstad, Zweden van John van Belkum - WaarBenJij.nu Sneeuw in begin November! - Reisverslag uit Kristianstad, Zweden van John van Belkum - WaarBenJij.nu

Sneeuw in begin November!

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg John

04 November 2006 | Zweden, Kristianstad

Koud, koud, koud… dat is het hier nu. De eerste sneeuwvlokjes zijn gevallen, sommige plassen zijn al bevroren en het kwik is al onder de nul gekomen. Mijn verhalen heb ik daarom ook even bevroren, wat echter niet wil zeggen dat de sfeer daar ook naar is. Maar dan nu toch, een nieuw verhaal om je vingers bij af te likken (?!)…

Twee weken geleden is Stijn een week langsgekomen. Ik heb hem eerst even de stad laten zien, mijn school en zijn we een paar keer uitgeweest. Voor het weekend had ik een autootje gehuurd. Op vrijdag zijn we samen met twee andere Nederlanders, Erik en Rachel, begonnen aan onze mini tour. Na een uurtje in het pittoreske stadje Lund te zijn geweest, koersten we richting de geschiedenis, het Vikingdorp. Eenmaal aangekomen, bleken Wiki & zijn vriendjes helaas niet thuis te zijn. Maar gelukkig voor ons was het niet moeilijk om het park te betreden. We hebben ons hier als kleine kinderen heerlijk kunnen uitleven, in huisjes ingebroken, dierenvellen aangetrokken, met bijlen in het rond gesmeten en vikingscènes levensecht nagespeeld.
Na dit heerlijke avontuur, zijn we langs de zuidkust terug gereden om daar wat prachtige plekjes te bezoeken. s’Avonds zijn de lachspieren nog eens behoorlijk op de proef gesteld tijdens het nuttigen van een pizza in de plaatselijk pizzeria, het zat tegen het genante aan, maar ‘daar moest je bij zijn’.
De volgende dag zijn Stijn en ik samen op pad gegaan, dit keer naar westkust. We hebben heerlijke visserplaatsjes, mooie natuurgebieden en Zweeds’ beroemdste tennisplaatsje bezocht, waar elk jaar het ‘beste’ ATP toernooi uit de wereld (al 4 jaar op rij gekozen door de spelers) wordt gespeeld.
Op de laatste dag van ons auto avontuur, hadden we dezelfde 4-mans formatie op papier gezet als voorgaande vrijdag. Echter, op de speeldag bleek dat een belangrijke speler van onze ploeg de nachtrust niet in zijn eigen kamertje had genoten, vul zelf maar verder in… Met een 2 mans en 1 vrouw tellende selectie, zijn deze cultuurbarbaren het eiland Öland gaan verkennen waar de typisch Zweedse molens (?) en het grote aantal vogelspotters de trekpleisters zijn. Zoals je je wel kan indenken een mooi eiland en zeer zeker een leuke dag!

2 dagen later zijn Stijn en ik Kopenhagen gaan verkennen. Echt een gezellige stad met ook nog de Kleine Zeemeermin en Cristiania. Dit is een afgesloten wijk in Kopenhagen wat ook wel bekend staat als ‘Klein Amsterdam’. Overal zijn graffiti’s te zien, staan junkies, zijn er gure kroegen, smerige wc’s en kraampjes met rare spullen (heb hier overigens nog een muts gekocht van een Jamaicaan). Ook is hier gewoon wiet te koop, wat ik als Nederlander natuurlijk even gedaan, met het oog op Dutch Party een paar dagen later. Absoluut een hele gezellige dag en een top week met Stinovic!

Zoals eerder gezegd, stond op zaterdag een geweldig spektakel op het programma, Dutch Party. Om helemaal op en top te verschijnen ben ik vrijdag naar de kapper gegaan, genaamd “Kapper Rachel”. Gelukkig had deze jongedame ‘feeling voor het vak’ en knipte met een heerlijk botte karton schaar al mijn dierbare krulletjes er perfect af. Let op mijn woorden, dit puur Hollandse talent gaat alle Buitenlandse ‘kwaliteitskappers’ in Nederland van de markt vagen, ze zijn gewaarschuwd!

De volgende dag was het dan zover en na een hele dag ploeteren waren we er dan ook helemaal klaar voor. Er was Nederlandse les voorbereid, er waren overal foto’s van Nederland, de Nederlandse vlag en het Wilhelmus was uitgeschreven. Verder heel veel Nederlandse muziek (?!) gedownload zoals Jan Smit, Andre Hazes maar natuurlijk ook 2 Unlimited, Mental Theo, Gabbetje en dat soort bagger. Om de sfeer er een beetje snel in te brengen, was er Oranjebitter en Schrobbelèr geregeld.
Maar de credits gaan in deze naar de 3 dames, Michelle, Karen en Rachel, die de hele dag in de keuken hebben gezwoegd om appelflappen, pepernoten, appeltaart, gevulde eieren, heel veel pannenkoeken en natuurlijk het belangrijkste, 2 spacecake’s, op tafel hebben weten te zetten. Iedereen was in Oranje, iedereen was gezellig, was gewoon heel geslaagd!
Na ons feest zijn we met z’n allen in het Oranje uitgegaan om daarna vrolijk verder te gaan in ons huis. Om 4 uur ging bij mij het lichtje uit en ging ik heerlijk liggen slapen op dat o zo fijne bankje. Helaas werd mij de nachtrust niet gegund: Om 5 uur werd ik bruut wakker geschud door een bewaker van het huis, ze waren gebeld vanwege geluidsoverlast. Met als gevolg dat iedereen (zelfs de slapende zielen Angel en ik) zijn of haar naam moest opgeven. Dat kan nog eens een spannend staartje krijgen… oehhh… hahah!

Drie dagen later was het Lithuanian Party. Heel leuk, maar dan denk ik ja, verzin zelfs eens wat. Nee hoor, echt heel leuk gedaan allemaal, veel werk in gestoken… maar helaas, niet te eten, gewoon ronduit smerig. Gefrituurde stukjes brood met ‘knoflook in het kwadraat saus’, 4 soorten smerige geitenkazen, hele droge koekjes, roggebrood en rodekool salade… nee daar wordt deze jongen niet vrolijk van. Maar toch ook weer leuk natuurlijk… Bovendien een leuke video over het land gezien, het volkslied en andere Litouwse muziek gehoord. Super als er ook andere mensen zijn die er veel moeite in steken om hun land te vertegenwoordigen!

Afgelopen zaterdag ben ik met de 2 eerder genoemde Nederlanders, Rachel en Erik, naar Malmö geweest, hele leuke stad! De volgende dag was er een BBQ georganiseerd door mijn geniale buurvrouw Karen. Ze had het al een week van te voren gepland maar 2 uur voor aanvang van de geplande BBQ was er nog geen BBQ geregeld, toch essentiële materie voor het houden van… haha, lachuh. Bovendien was het heerlijk BBQ weer: pikdonker en ijskoud. Ook viel ook de stroom nog eens uit. Maar natuurlijk werd het een über gezellige avond, hoe kan het ook anders hè!
Om maar even met de feestje door te gaan, afgelopen woensdag was mijn collega uit Den Bosch, Wesley jarig. Op dinsdagnacht 24.00 uur werd er weer even een feestje voor deze jongeman georganiseerd. Om de volgende dag te vervolgen met een Halloween Party. Hiervoor zijn de foto’s betere communicatiemiddelen.

Gelukkig zijn er ook nog serieuze dingen hier. Kom hier tenslotte toch om gewoon heel veel te leren en er gewoon als een meer ontwikkeld persoon uit te komen. Daarom valt het me ook gewoon erg tegen dat zoveel mensen zich zo op het ‘lekkere, luie, relaxte leventje’ storten. Dat doet gewoon pijn als je zelf totaal niet zo’n instelling hebt. Maar vandaag kwam ik lekker aan mijn trekken, we hadden weer tentamen, oh, dat was weer smullen. Van mij mag dat wel wat vaker hoor…

Helaas, het mag niet zo wezen… Dit weekend gaan we naar Stockholm en Helsinki met 50 internationale studenten (vertrek morgen ochtend om 7 uur, eigenlijk over een paar uur dus). We gaan de steden bezoeken, het nachtleven beproeven en met een Partyboot overvaren tussen Finland en Zweden. Iets wat in mijn ogen barweinig met school te maken heeft. Heel vervelend, maar ja, wat doe je eraan?

Groetjes

Johnnyboy

  • 04 November 2006 - 10:17

    Stijn:

    He Sjonnie, leuk dat je weer wat schrijft! Was lachu daar! Blij dat we het overleeft hebben op die schipbreuk!

  • 04 November 2006 - 10:18

    - Op:

    foutje

  • 04 November 2006 - 10:47

    Petra:

    Issie dan!! ;)
    Leuk weer hoor, je weet wat ik erover gezegd heb! haha! :D
    Veel plezier nog!
    XXX

  • 04 November 2006 - 17:47

    Pieter:

    oh oh oh wat ben jij nou voor hollander??wietboter moet je au bain marie maken...als je niet weet wat dat is moet je het maar eens aan je moeder vragen, amateur! nog wel naar je zin daar? wanneer kom je eigenlijk terug?

  • 05 November 2006 - 10:47

    Robske:

    Johnny! Ik kan niet wachten tot de 23ste. Wil allemaal wel eens zien hoe echt die verhalen van je zijn ;-) Natuurlijk geloof ik die. Maar goed is nog even wachten, even een paar week topdrukte hier met de Sinterklaas boekingen en dan relaxen in Zweden. Ik ga vast wat lezen over Malmö, Kopenhagen en Kristianstad. Zin in. Wij hebben natuurlijk het voordeel dat wij een gids hebben die al helemaal thuis is in het land. Spreek je!!!

  • 05 November 2006 - 16:43

    Roderik:

    Het heeft even geduurd ... maar dan heb je ook wat! ;) Zat al te wachten op je verhaal over je avonturen met Stijn! Leuke foto's ook! Veel plezier nog!
    Mssl Roderik

  • 07 November 2006 - 08:24

    Nienke En Rosanne:

    Leuke foto's!!

  • 07 November 2006 - 13:47

    Wesley:

    Goed verhaal en goede foto's!! kan niet anders zeggen! @ju

  • 16 November 2006 - 22:24

    Indji:

    Hooooooi Johnnnnie :D

    Kijken of ie het nu wel doet dan ;) Gezeur van jou altijd om die krabbeltjes :P Neee is niet erg hooor! Leuk verhaal weer! Heeel veel plezier nog :D En ik zie je over 1,5 maand alweer!

    Dikke kus
    Indji

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zweden, Kristianstad

Bali / Thailand

Recente Reisverslagen:

13 Januari 2011

Lonely traveller

02 Januari 2011

Bali

07 Augustus 2008

Last but not least

03 Mei 2008

Gave trip!

19 April 2008

Vijf Dagen
John

Actief sinds 26 Aug. 2006
Verslag gelezen: 192
Totaal aantal bezoekers 34244

Voorgaande reizen:

17 December 2012 - 31 Januari 2013

Midden Amerika

13 December 2010 - 28 Januari 2011

Bali / Thailand

Landen bezocht: