Jos en Joep - Reisverslag uit Helsinki, Finland van John van Belkum - WaarBenJij.nu Jos en Joep - Reisverslag uit Helsinki, Finland van John van Belkum - WaarBenJij.nu

Jos en Joep

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg John

26 November 2006 | Finland, Helsinki

Het vorige verhaal werd stopgezet vlak voor de trip naar Stockholm en Helsinki. Daar pak ik nu de draad vrolijk weer op. Zaterdagochtend 4 november vertrokken we met 50 andere Internationale studenten richting de Zweedse hoofdstad. Rond 15.00 uur arriveerden we hier waarna we tot de volgende dag de tijd hadden om de stad te verkennen. We hebben dus Stockholm day & night even meegepakt, hele mooie stad, in de meest denkbare opzichten ;-)!
In deze periode gebeurden er ook iets heel belangrijks wat onuitwisbare gevolgen zou hebben, niet alleen voor de trip en de studenten, maar eigenlijk voor Ganz Holland. Een nieuw Duo werd geboren: Joep en Jos. Het zou later nog duidelijker worden, niemand kon er meer omheen: ‘Het draait allemaal om Jos en Joep!’.

Na een prachtige dag in Stockholm, een heerlijke stapavond en de geboorte van Jos en Joep, was het tijd voor de 16-urig durende Ferry naar Helsinki. Deze 13 etages tellende Ferry, ofwel mini cruise, was voorzien van alle gemakken: restaurants, winkels, speelhallen, een zwembad, een casino, kroegjes en een discotheek. Zoals u, geachte lezer, wel zult begrijpen, wisten Joep & Jos daar wel raad mee.
De volgende ochtend, maandagochtend 10 uur, meerden we aan in de haven van de Finse hoofdstad. Na een korte nacht en dus niet helemaal fris van geest, kregen we een schrikwekkend beeld voorgeschoteld: sneeuw, storm, sneeuw en storm. Gelukkig bleek het allemaal mee te vallen, en werd de Helsinki dag heel erg mooi. Wat is het toch altijd lekker om een sneeuwgevecht tegen die Duitsers te doen.
De terugweg op de boot was misschien nog wel beter dan de heenweg, wat een feest was dat! De titelsong van Jos en Joep is deze avond ook geproduceerd en luid en vooral heel lang gezongen: ‘We gaan genieton, van het levon, in Zwedon’. Dinsdagochtend kwamen we weer aan in Stockholm waarna we gelijk huiswaarts gekeerd zijn.
Wederom een onvergetelijk weekend!!!

Na het weekend in de twee hoofdsteden is het toch weer even wennen in Kristianstad. Toch zijn we hier lekker doorgegaan waar we mee bezig waren. Zo zijn er de afgelopen weken twee ‘internationale avonden’ geweest: de Czech en Swedish Party. De Czech party hield vooral veel alcohol in en de Swedisch Party, tja, eten en drinken vanuit Zweden is best leuk hoor, maar ja, waar gaat het in Zweden nou echt om…? Nergens te bekennen hoor .
Oja, deze feestjes waren gepland, maar we hebben eigenlijk nog een Internationale avond gehad, een ongeplande. Op een onschuldige vrijdagavond waren onze Chinese bovenburen weer eens wat luidruchtig, niet heel ongewoon. Wat wel ongewoon was, is dat ze ons kwamen ophalen om mee te feesten, er bleken twee Chinezen jarig te zijn. Ongelofelijk deze spleetogen, wat een apart volk. Het draait daar in het Verre Oosten allemaal om status: ‘Als je naar China komt, moet je hem hebben, hij kent de belangrijke mensen’, ‘Hij is een hele goede businessman’, ‘wil je wat alcohol? Hier pak de hele fles’, ‘wil je een sigaret? Hier pak het hele pakjes! Of 2 of 3’. Niet normaal, uitdelen, opscheppen en nog eens uitdelen. Voor een Nederlander natuurlijk heel leuk om mee te maken, haha.

Verder hebben we de laatste 3 weken het woensdag avond diner ingevoerd. Elke woensdag avond wordt er door een groepje van 2, 3 of 4 mensen gekookt voor hetzelfde groepje van 13 mensen. Heel erg gezellig. Vorige week heb ik met Erik, Eric en Angel heerlijke satestokjes met 2 kilo (!) rijst gemaakt. Bovendien had Angel tortilla en heerlijke Sangria voorbereid. Heel geslaagd!

Verder zijn de Internationale studenten hier nu ook bekend met onze Goedheiligman. Hij blijkt niet alleen in Nederland te arriveren, in International House in Kristianstad is Sinterklaas ook aangekomen. Afgelopen zondag hebben we met wat Spanjaarden onze schoen gezet, en ja hoor, gelukkig zat er wat in. Op 5 december gaan we ook surprises doen met een Griek, Spanjaarden en een Duitse, de lootjes zijn al getrokken, heel leuk!

Om een beetje in vorm te blijven, worden hier ook sportactiviteiten verricht. Zo voetbal & poker ik hier zeer regelmatig. Op maandag en vrijdag ga ik meestal zaalvoetballen en de rest van de week wordt doorgaands opgevuld met pokeren, haha. Nou ben ik niet altijd ongelukkig met dat kaartspelletje. Zo heb ik vorige week wat geld in de wacht gesleept, maar het allerbelangrijkste was mijn ontbijt op bed op zondagochtend verzorgd door Karen en Angel. Wat een heerlijke prijs. Een croissantje, chocoladebroodje, een cracker, pistoletje, een kiwi, jus d’orange en een cappuccino kreeg ik voorgeschoteld, prachtig toch!

In deze twee activiteiten hadden we deze week ook echte toernooien. Afgelopen dinsdag was er een voetbaltoernooi. Met een zeventallige Nederlandse selectie + 1 Spanjaard, reisden we af naar de Sporthal waar het moest geschieden. Het was een studententoernooi, maar het niveau was ontzettend hoog. Toch wisten we ons bij de beste 8 te scharen en hadden we 1 van de favorieten klop gegeven, door eerst een prachtige goal van onze wereldspits Karen den Boer waarna Erik Hoekert de doodsteek uitdeelde door de goalie vanaf de middellijn te verschalken. Helaas strandde we in de kwartfinale, maar een hele gezellige dag.

Gister werd in de andere discipline een officieel toernooi gehouden, het Pokeren. 35 deelnemers begonnen om 15.00 uur waarvan 3 Nederlanders, Karen, Rachel en ik. Jammer genoeg had ik de schandalige eer om samen met een andere jongeman na een uur als eerst het speelveld te verlaten. De druk lag dus op de schouders van de andere 2 Nederlanders. Karen kwam mij echter na een half uur gezelschap houden, maar Rachel zat er nog in, en die had al bewezen in ons huis dat ze talent had, het 1e toernooi had zij ook al op d’r naam geschreven. En jawel hoor, deze Hollandse dame flikte het gewoon weer. Om 20.30 uur speelde ze haar laatste tegenstander uit het veld en sleepte die cup in de wacht. Dit had ook als gevolg dat ze nu in de Zweedse Landelijke finale zit in Stockholm waar 22.000 euro op het spel staat. We gaan daar natuurlijk met een voltallig supportersteam heen om Vaderlands’ reputatie hoog te houden!

Vandaag heb ik mijn examenresultaat gehad, een 6,6. Voorafgaand was al 40% van het cijfer behaald door 3 verschillende cases, waarvoor we twee keer een 7 en een 9 hebben binnengesleept.

Gister heb ik de trip naar huis alweer geboekt, het gaat toch allemaal wel heel snel hier. Op 29 januari vertrek ik hier, maar gelukkig niet direct naar huis. We hebben ontdekt dat Ryanair heel goedkope vluchten aanbiedt, en hier maken we dankbaar gebruik van. Met Angel, Karen en Rachel vlieg ik eerst naar London, vervolgens naar Porto, om via Madrid op Eindhoven aan te vliegen waar ik 6 februari zal aankomen. Dat maakt het afscheid toch wel een stuk aantrekkelijker. Gaat heel bijzonder worden!

Dit was het voor deze keer. Bedankt voor het kijken en tot de volgende keer.

Hej do

Groetjes John

• 26 November 2006 - 21:39

De Wereldspits:

hej john...wat een leuk verhaal weer:)
    kus van je buurvrouw

• 26 November 2006 - 21:52

Roderik:

Ik heb je verhaaltje weer gelezen hoor! Ik merk wel dat t steeds minder wordt met de reacties ... je zult je toch iets meer moeten inzetten jonge ;) Nouja, veel plezier nog met de feestjes aflopen en nie te veel drinken hè!! :D Ciao

• 27 November 2006 - 13:20

Stijn:

Ik vind je inzet wel helemaal top! En daarom beloon ik dat met een reactie Sjonnie!

PS: Las ik dit nou goed van ro: "en nie te veel drinken hè!!" ?

• 27 November 2006 - 13:31

Tamara:

Ik lees dat het er nog steeds erg gezellig is, maar aan alles komt een eind. Het gaat inderdaad snel allemaal. Nog veel plezier de komende weken! Groetjes van je nichtje.

• 27 November 2006 - 13:38

Joep:

Oh Jos jongen, wat heb ik intens genoten tijdens het lezen van dit verhaal. En de foto "Jos en Joep met Chinese Man" --> machtig.
    Goed werk, vooral zo doorgaan

• 27 November 2006 - 14:06

Floortje:

Damn, volgens mij heb jij het daar echt zoooooo gezellig!! Als ik het zo hoor, zou ik daar echt nog niet weg willen!! Tof dat je zo'n leuke tijd hebt daar en een leuke terugreis heb je geboekt!
    Veel plezier nog daar, maar dat zal wel lukken zo te horen..
    Dikke Kuss Floor

• 27 November 2006 - 17:40

Wesley:

Echt joh wat doe je daar behalve feesten en een vet goeie tijd hebben? haha. Super leuk weer! @ju

• 28 November 2006 - 10:46

Je Nichtje Karin:

leuk leuk! echt stoere fotos en super verhalen!
    groetjes uit Belgie!!!!!!

• 29 November 2006 - 12:01

Jasper:

Heeey Jos! Vind die naam maar niks trouwens, maar oké:D Omdat je t zo lief vroeg laat ik maar even weten wat ik van je verhaal vond! Het was weer superleuk om te lezen! Echt gaaf! Wat een avonturen! Je hebt je roeping wel gevonden hé? Genieton, van het levon, in Zweden. Zou ik zo zeggen!
    Kusss!

• 04 December 2006 - 17:19

Jorald:

Hej John,
    Goed om te lezen dat je het nog allemaal naar je zin hebt daar, de foto's zijn ook echt leuk.
    Hier gaat alles ook prima, veel plezier nog!
    Doei!

• 24 December 2006 - 08:09

José Vervoort:

Hoi John.
    Steeds weer leuk om je verslag te lezen, je kan het mooi vertellen.
    Ik wens je fijne feestfagen en een gelukkig 2007.groetjes van Tante José en Ome Jan, ook aan je ouders en Rob.
    Tot ziens